Hvad gør jeg ...dødsfald

Loven om obligatorisk digital selvbetjening trådte i kraft den 1. december 2013.

Anmodning om begravelse eller ligbrænding skal afgives gennem digital selvbetjening med MitID.

Digital selvbetjening findes på borger.dk

Det er hensigtsmæssigt at henvende sig til en Bedemand, da der kan være megen ringen frem og tilbage for at få dato og tidspunkt på plads mellem jer, præst, og kordegnekontoret som fører kalenderen over kirken.

Bedemanden sørger også for det praktiske, dødsanmeldelse osv. I skal tage stilling til, om det skal være en begravelse eller en bisættelse, det og meget mere hjælper bedemanden jer med at finde ud af, da det er bedemandens område, og det ved bedemandsforretningerne en masse om.

I laver selv en aftale med præsten, hvor der vælges salmer, og I taler om, hvad der skal siges ved den kirkelige handling.